Podstawowy format to ~A4 (205 x 295 mm), stosuje się również formaty ~A5 poziomo (205 145 mm) oraz ~A3 (295 x 410 mm).
Możliwe są również niektóre formaty niestandardowe. W takich przypadkach istnieje konieczność doprecyzowania wszystkich szczegółów przed realizacją.
Objętość
Objętość publikacji w druku rolowym powinna wynosić 4 strony lub wielokrotność. Podstawowe objętości to:
A4 - 4 strony
A4 - 8 stron
A4 - 16 stron
A4 - 32 strony
A4 - 64 strony
Surowce
Druk rolowy jest wykonywany na następujących rodzajach i gramaturach surowców:
papier gazetowy – 45 g/m2
papier SC – od 52 g/m2 do 56 g/m2
papier LVC (LWC) – od 60 g/m2 do 90 g/m2
papier MVC (MWC) – od 70 g/m2 do 100 g/m2
Szerokość wstęgi drukowej: od 720 cm do 920 mm
Oprawa
Podstawową formą oprawy jest oprawa klejona w grzbiecie. Przy mniejszych objętościach stosujemy również oprawę zeszytową (zszywki metalowe).
Stosuje się również tzw. "brak oprawy" co oznacza, że publikacja jest jedynie falcowania do odpowiedniego formatu, a poszczególne składki są umieszczone "jedna w drugiej" bez oprawy.
Kolorystyka
Druk rolowy odbywa się w przestrzeni barwnej CMYK (full color).
Nakład
Nakłady w druku rolowym, co do zasady, zaczynają się od kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy.
Okładka
Okładki są drukowane metodą arkuszową. W konsekwencji nie występują tu ograniczenia co do rodzaju i gramatury surowca. Najczęściej na okładki stosuje się papier kredowy z połyskiem lub matowy o gramaturze 200-300 g/m2.
Okładki mogą być uszlachetniane poprzez foliowanie (błysk, mat) lub lakier UV. Stosuje się również lakiery offsetowe i dyspersyjne.
Druk rolowy to technologia druku wysokonakładowego najbardziej odpowiednia do druku gazetek reklamowych, gazetek promocyjny, dużych nakładów ulotek oraz dużych nakładów folderów czy katalogów reklamowych. Druk odbywa się z tzw. "wstęgi" czyli roli papieru umocowanej na maszynie. Druk rolowy nazywany jest również drukiem rotacyjnym lub drukiem heatset'owym.
Czy druk rolowy jest dla mnie dobrym rozwiązaniem?
Druk rolowy jest dobrym i praktycznym rozwiązaniem dla każdego, kto potrzebuje szybko i tanio wydrukować dużą ilość gazetek reklamowych, folderów, insertów, wrzutek do gazet, gazetek promocyjnych czy ulotek lub innych materiałów o podobnym charakterze.
Jakie produkty są najczęściej drukowane metodą druku rolowego?
Podstawowe kategorie produktów:
gazetki reklamowe
gazetki sklepowe, marketowe
gazetki promocyjne
wrzutki reklamowe, inserty i wkładki do gazet
katalogi produktowe
ulotki wielkonakładowe
Czy druk rolowy nadaje się do druku katalogów firmowych?
Tak. Większość katalogów reklamowych czy produktowych jest drukowana motodą druku rolowego. Dotyczy to w szczególności:
katalogów biur podróży
katalogów meblowych
katalogów z produktami biurowymi
innych katalogów o podobnym charakterze
Jakie są zalety druku rolowego?
Podstawową zaletę druku rolowego jest jego cena. Druk rolowy jest znacznie tańszy od druku arkuszowego. Różnice w cenie mogą sięgać nawet 70%.
Drugą zaletą jest szybkość druku. Druk rolowy odbywa się ze znacznie większą prędkością w stosunku do druku arkuszowego. W konsekwencji Klient otrzymuje produkt znacznie szybciej.
Jakie są wady druku rolowego?
Podstawową wadą jest ograniczony zakres rodzajów oraz gramatur (grubości) papieru jaki można stosować przy druku rolowym (szczegóły na temat surowca i jego grubości znajdują się w zakłądce "informacje techniczne".
Przy druku rolowym występują również ograniczenia co do formatu oraz objętości publikacji (szczegóły w zakładce "informacje techniczne".